Szkoła Podstawowa w Zakrzynie - Niedziela 26 05 2019

news menu leftnews menu right
fotka szkolna
„Gdy jasno widzimy cel, który chcemy osiągnąć,

to zrobiliśmy już więcej niż połowę drogi”
Henri Le Châtelier
godlo

Zegar

Odkrywaliśmy Łódź jako miasto przemysłowe PDF Drukuj

W czwartek 4 kwietnia 2019 r. wybraliśmy się na wycieczkę do Łodzi. Jej celem było m.in. poszerzanie naszej wiedzy na temat historii oraz życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego tego miasta. Wyprawę przygotowała i poprowadziła pani Maria Brodziak, a opiekunami byli nasi wychowawcy, pani Anna Machelak i pan Rafał Kaczmarek.

Zwiedzanie rozpoczęliśmy od spaceru reprezentacyjną ulicą Łodzi, czyli Piotrkowską, zwaną potocznie „Pietryną”. Jest to najdłuższy trakt handlowy w Europie. Rozciąga się na długości ponad 4 km pomiędzy Placem Wolności a Placem Niepodległości.

Podczas przechadzki Piotrkowską odwiedziliśmy Misia Uszatka i odbyliśmy spacer Aleją Gwiazd a także przysiadaliśmy na słynnych łódzkich ławeczkach, m.in. Artura Rubinsteina czy Twórców Łodzi Przemysłowej. Przy tej ostatniej dowiedzieliśmy się, że podczas wycieczki odwiedzimy kompleksy pofabryczne m.in. tych trzech łódzkich „królów bawełny” – Izraela Poznańskiego, Karola Scheiblera i Henryka Grohmana a także Białą Fabrykę Ludwika Geyera.

Interesowały nas też ciekawe podwórka, np. obejrzeliśmy dawną Kuczkę (symboliczny, wiszący „szałas”, wykorzystywanych przez Żydów podczas święta Sukkot) czy współczesny przepiękny Pasaż Róży, gdzie ściany kamienic pokryte zostały kawałkami potłuczonych luster.

Z Piotrkowskiej poprzez ośmiokątny plac Wolności udaliśmy się pieszo do Muzeum Historii Łodzi, mieszczącego się w dawnym pałacu rodziny Izraela Poznańskiego – największej i najbardziej okazałej rezydencji fabrykanckiej w Polsce. Tam z przewodnikiem obejrzeliśmy wspaniale prezentujące się, niezwykłe wnętrza, zwłaszcza reprezentacyjne: salę balową, jadalnię, salon karciany i pokój bilardowy oraz apartamenty żony przemysłowca. Podczas zwiedzania muzeum przeżyliśmy alarm przeciwpożarowy i ewakuację z obiektu. Szczęśliwie wszystko skończyło się dobrze.

Następnym punktem programu była wizyta w Centrum Nauki Experymentarium. Już samo wejście zrobiło na nas niesamowite wrażenie. To kosmiczny tunel, gdzie nasze zmysły zostały wystawione na ciężką próbę. Ale kiedy już go przeszliśmy, dalej było łatwo. Najpierw, dzięki przemiłej pani przewodnik, poznaliśmy wiele interaktywnych stanowisk i eksponatów. Potem czas na samodzielne eksperymentowanie oraz konkurs ,,Zagadki Einsteina’’. Zwyciężyły: Martyna Benedyczak, Roksana Frątczak, Martyna Mosiniak, Weronika Pleśnierowicz, Gabrysia Pogorzelec oraz Natalia Bruź. W ramach wygranej dziewczynki otrzymały nagrodę.

W kompleksie łódzkiej Manufaktury zjedliśmy posiłek. Pogoda była przepiękna, więc zrobiliśmy to w plenerze – na rynku. Stamtąd przejechaliśmy do Centralnego Muzeum Włókiennictwa, mieszczącego się w ukończonej w 1837 roku fabryce nazywanej Białą Fabryką, gdyż w przeciwieństwie do późniejszych budynków fabrycznych była otynkowana. Pod koniec roku 1838 Ludwik Geyer zainstalował w Białej Fabryce pierwszą w Łodzi maszynę parową. Rozpoczęła się w ten sposób mechanizacja przemysłu włókienniczego, czego oznaką było pojawienie się w Łodzi pierwszego komina fabrycznego.

W muzeum zaprezentowano nam pracę dawnych maszyn włókienniczych. Przewodnik pokazał  nam  też pierwszą maszynę parową w Polsce, a potem odwiedziliśmy ekspozycję poświęconą Modzie Polskiej – znanemu na całym świecie polskiemu przedsiębiorstwu funkcjonującemu w latach 1958-1998.

Ostatnim punktem programu wycieczki była wizyta w kompleksie zespołów fabrycznych Karola Scheiblera w Księżym Młynie, gdzie obejrzeliśmy z zewnątrz dawny budynek przędzalni, remizy strażackiej, szkoły, konsumów oraz obecnie rewitalizowanych domów robotniczych, tzw. famułów. W nagrodę za wytrwałość zjedliśmy tam lody, znowu w plenerze, gdyż słonko nadal pięknie przygrzewało. Stamtąd udaliśmy się prosto do Zakrzyna. Wycieczkę zaliczamy do ciekawych bardzo udanych!

uczniowie klasy VII

Oni nam pomagają

Stworzone dzięki Joomla!. Designed by: Free Joomla Template, host assured. Valid XHTML and CSS.